måndag 18 april 2016

VitkålsCarbonara

Nu är jag inne på min tredje lchf-vecka och det går bättre än förväntat med tanke på att jag älskar mackor, bakverk och pasta :) Jag har bakat många goda varianter på lchf-bröd så jag får min del av mackor (trots att jag inte äter vetemjöl) och nu har jag även lyckats göra en av våra pastafavoriter, Carbonara, utan pasta och den blev lika god som vanligt. Lycka!

Gårdagens middag var alltså en riktig höjdare. Jag hade höga förväntningar på min Carbonara där jag bytte ut spagettin mot vitkål, och jag blev inte det minsta besviken.


VitkålsCarbonara

0,5 vitkålshuvud
1-2 pkt bacon
3 ägg
0,5 dl grädde
2-3 dl ost, helst parmesan
2 krm svartpeppar
0,5 tsk salt
smör

Strimla vitkålen.
Koka i saltat vatten i 5 minuter. Låt rinna av.
Stek bacon i bitar.
Blanda ihop ägg, grädde, ost, salt och peppar.
Smält smör i en kastrull. Tillsätt äggblandningen.
Rör ordentligt hela tiden medan det värms annars är det risk att det blir äggröra istället.
När blandningen precis börjar tjockna (även här är det viktigt att inte vänta för länge så det blir äggröra istället) tar du kastrullen från plattan och blandar ner bacon och vitkål.

Alltså detta var så gott så jag kan knappt sluta prata om det med folk. God mat gör mig lycklig! I Carbonara är det ju osten som är det smak-karakteristiska och den smaken har du ju även utan spagetti. Det här kommer serveras många gånger framöver hemma hos oss. Ni måste prova!

Jag älskar pasta och aldrig trodde jag att jag skulle säga att jag inte saknar pasta. Men här kan jag ärligt säga att det här var minst lika gott.

Det var svårt att ta fina kort på den goda maten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar