tisdag 31 maj 2016

Coleslaw

Nu när jag äter lågkolhydratkost har jag ofta coleslaw som tillbehör, extra gott nu när man dessutom enkelt får tag i färsk vitkål. Jag använder aldrig recept när jag gör Coleslaw utan höftar, men innan jag blev van hur just jag vill ha den så använde jag det här receptet som grund.


Coleslaw

3 dl vitkål
1 msk majonnäs
1 dl crème fraiche, gräddfil eller turkisk yoghurt
Salt
Svartpeppar

Strimla vitkålen med en kniv. Lägg i en bunke.
Tillsätt majonnäs, crème fraîche och kryddor.
Blanda med slev i stora dag. Coleslawen ska kännas luftig.
Smaka av.

Vissa vill ha väldigt mycket majonnäs-smak och mycket "klet", andra vill ha den lite fräschare där man mest bara anar att det är mer än vitkål i bunken. Hur vill du ha din? Jag vill inte ha så mkt majonnäs och jag vill inte ha för mycket crème fraîche, men man ska mer än ana den.

Coleslaw är kanongott till en bit grillat kött och en blandsallad med tomat. Extra bra att den klarar sig några dagar i kylskåpet så att man kan bunkra lite och slippa laga nytt varje dag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar