måndag 27 juni 2016

Örtkrämsfyllda ägghalvor

Ett av mina bidrag till midsommarbuffébordet var dessa ägghalvor som jag hade fyllt med en god örtkräm. Tyvärr blev fyllningen lite lös och det var så varmt så det syns inte hur fint jag spritsade fyllningen i gropen efter gulan. Fyllningen flöt ut nästan på en gång, snyft. Men den var lika god ändå, en perfekt kombination till lax och sill.


Örtkrämsfyllda ägghalvor

6 ägg
3 msk crème fraiche
2 msk majonnäs
2 msk finhackade örtkryddor, t.ex. persilja, gräslök, dill
salt o peppar

Hårdkoka äggen. Låt de svalna och skala dem.
Dela äggen och ta ut gulan försiktigt.
Blanda gulan med de övriga ingredienserna. Smaka av med salt o peppar.
Spritsa fyllningen i gropen efter gulan och garnera med t.ex. persilja.

Det här blev en riktigt god kombination och dessa fyllda ägg kommer jag göra fler gånger. Den här gången blev äggen lite för löskokta och därför blev fyllningen lite för rinnig. Det är alltså viktigt att koka äggen länge så att gulan är fast.

Nästa gång kanske jag garnerar med löjrom och/eller räkor istället. Det tror jag är en perfekt smak-kombination och påminner då om äggkräms-förrätten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar