måndag 4 juli 2016

Vaniljdrömmar

Nu när jag har dragit ner på socker och kolhydrater är det väldigt ont om bakrecept här på bloggen, tyvärr. Men vi har några kalas framför oss och självklart kan jag inte låta bli att baka till dem, så nu har ni några bakrecept att se fram emot.

I helgen bakade jag en av min pappas favoritkakor, men som jag själv inte är så förtjust i så det blir enkelt att låta bli dem. Det gäller att vara smart :)


Vaniljdrömmar

100 g margarin
1 dl olja
2 dl strösocker
Vispas ihop så det blir vitt och pösigt

Blanda ihop i en skål
4 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
0,5 tsk hjorthornssalt

Rör ihop smörblandningen med mjölblandningen.
Rulla bollar och sätt på bakpappersklädd plåt.
Grädda i 150 grader i ca 12 min.

De flöt ut och blev lite för platta tyckte jag, men enligt Ida var det absolut inget fel på smaken. Fast när jag då svarade "Va' bra då kan vi bjuda på dem" så svarade hon blixtsnabbt med ett stort leende "Nej, nu när jag har smakat lite mer så var de nog inte så goda, så det är nog dumt att bjuda på dem". Vad gör man inte för att få alla kakor själv?

Det är verkligen snabbfixade kakor det här, jag blir lika förvånad varje gång. Smeten ser så himla kladdig ut men det är hyfsat enkelt att rulla bollar av den ändå. Men det luktar inte gott från ugnen medan man gräddar pga hjorthornssaltet. Tur att inte kakorna smakar likadant :)

Bollar som väntar på att gräddas
En "härlig" smör-, olja- och sockerblandning som ska blandas med mjöl bl.a.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar