måndag 4 juli 2016

Zucchinigratäng

Kalasförberedelserna fortsätter och ikväll stod paketinslagning på schemat. Extra bra att blivande 9-åringen sov hos en kompis så att vi kunde fixa med paketen i lugn och ro i vettig tid. Hade Ida varit hemma hade vi varit tvungna att vänta till mitt i natten innan hon sov och det hade varit fritt fram, för hon är en riktig nattuggla som vänder dygnet på en gång vid lite ledighet.

Nu är presenterna inslagna och jag ska bara ge er detta kanonrecept sen ska jag passa på att gå o lägga mig i vettig tid för en gångs skull. Till gårdagens grillmiddag gjorde jag en zucchinigratäng istället för potatisgratäng och det var sååå gott.


Zucchinigratäng

3 st zucchini, medelstora
3 dl grädde
3 dl riven smakrik ost (dessutom ska det vara ost uppepå)
örtsalt
svartpeppar

Skär zucchinin med mandolin i riktigt tunna skivor. 
Smörj en form med lite smör eller olja. 
Lägg ett lager zucchini i botten, salt och peppra, strö över lite riven ost och häll på en skvätt grädde.
Varva och avsluta med ett tjockare lager ost. 
Gratinera i 225 grader i ca 35-40 minuter tills den fått färg.

Jag älskar zucchini i alla former och det här hamnar nog topp 3 över godsaker med zucchini. Tack vare den här gratängen behöver jag inte sakna potatisgratäng. Ni måste prova!

Vi åt gratängen till grillad karré och en sallad - Supergott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar