onsdag 21 september 2016

Krämig chili-kyckling

Kycklinggrytor blir oftast supergoda och det är enkelt att förbereda genom att steka kycklingen nån dag i förväg. Så det var ett ganska självklart val att bjuda på det i går när Olivia fyllde år och gästerna skulle komma mindre än en timme efter att jag kom hem från jobbet. Tack vare att jag hade stekt kycklingen i förväg blev det ingen stress utan jag kunde duka och fixa sallad innan jag började med själva grytan.


Krämig chili-kyckling

1 kg kycklingfiléer
1 paprika
1 bit purjolök
3 tsk sambal oelek
1 dl thaichilisås
2 dl crème fraiche 
2 dl grädde
salt, peppar

Skär kycklingen och paprikan i mindre bitar och strimla purjolöken.
Bryn kycklingen, salta och peppra. Lägg i en gryta.
Bryn purjolök och paprika. Tillsätt i grytan
Rör ner crème fraiche, grädde, thaichilisås och sambal oelek i grytan. 
Låt sjuda några minuter.
Smaka av med salt.

Det här är en kanongod gryta med perfekt styrka och krämig konsistens. Jag åt sallad och ugnsstekt broccoli till grytan, men serverade även klyftpotatis för de som ville ha det. En toppen-middag!

2 kommentarer:

  1. Jättegod kycklingrätt som vi åt igår kväll. Tack för inspirationen när ens egen matfantasi tryter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att ni gillade den och jätteroligt att jag kan inspirera!

      Radera