söndag 11 september 2016

Krämig smakrik lövbiffsgryta

Nu har jag sovit skönt en hel natt och känner mig riktigt pigg, så nu ska jag snart sätta mig o jobba men först ska jag ge er receptet på gårdagens kanonmiddag. En lövbiffsgryta med god sås, det var nästan så att hela familjen ville slicka sina tallrikar rena. Låt er inte avskräckas av den långa ingredienslistan för det är inga konstigheter utan saker man ofta har hemma. Och med tanke på hur gott det blev så är det värt att använda allt.


Krämig smakrik lövbiffsgryta

1 kilo lövbiff
1 röd paprika
1 zucchini
1 gul lök
1 vitlöksklyfta

2 msk tomatpuré
2 msk kalvfond
2 msk dijonsenap
2 msk röd pesto
1 msk soja
1 msk paprikapulver

200 g naturell färskost
2 dl rött vin
2 dl crème fraiche
2 dl grädde
2 dl vatten 
salt, peppar

Strimla lövbiffen och stek den i smör, salta o peppra. Lägg på en tallrik medan du gör det övriga.
Stek zucchini och paprika i bitar, lägg sedan o vila på ett annat fat.
Finhacka löken och stek den mjuk på svag värme. 
Pressa i vitlöken, höj värmen något och stek ytterligare ett tag.
Blanda ner tomatpurén i löken och låt fräsa med några minuter.
Blanda ner fond, senap, pesto, soja och paprikapulver. Rör ihop.
Blanda sedan ner färskost, vin, crème fraîche, grädde och vatten.
Koka upp.
Tillsätt det stekta köttet och låt småputtra i ca 10 minuter.
Tillsätt grönsakerna, låt koka tills allt blir varmt.

Jag har ju redan hyllat den här lövbiffsgrytan så det är inte så mycket mer att säga om den förutom - Gör den snarast!

Nästa gång tillsätter jag nog lite svamp också för det tror jag skulle lyfta grytan ytterligare lite. Jag serverade sallad och vitkålspasta till grytan och det var supergott, den här gången skar jag vitkålen lite bredare så att det skulle bli mer likt tagliatelle.

En riktig helgmiddag!
Krämig, smakrik och helt underbar gryta
Vitkåls-tagliatelle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar