söndag 18 september 2016

Mintkrokantmuffins

Även i dag har jag vaknat tidigt och njuter av mitt morgon-te i ett tyst hus och med en härlig höstmorgon utanför fönstret. Ska se till att Isak tar sig i väg till sina domaruppdrag se'n går jag nog o lägger mig o förhoppningvis slumrar ett tag till. Det har blivit lite för tidiga morgnar ett tag nu. Är det fullmånen som spökar? Tror ni att månen kan påverka oss människor?

I torsdags blev jag så baksugen och eftersom det var min korridorvecka på jobbet så passade det bra att avsluta den veckan med att bjuda på fika. Men det märks att det var länge sedan jag bakade, jag kände mig så osäker och jag hade dessutom muffinsplåten för länge i ugn så de blev lite torra.


Mintkrokantmuffins

2 ägg
2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
50 g smör
0,5 dl mjölk
100 g mintkrokantchoklad

Smält smöret och häll i mjölken.
Vispa ägg och socker riktigt vitt och fluffigt.
Blanda mjöl och bakpulver.
Rör i de torra ingredienserna växelvis med vätskan i äggblandningen.
Smält chokladen.
Fördela smeten i 12 muffinsformar och klicka sedan i en sked smält choklad.
Rör runt chokladen med hjälp av en kniv.
Grädda i 200 grader i cirka 15 minuter.
De får gärna vara lite kladdiga i mitten.

Jag som älskar choklad tror att det hade blivit godare med chokladmuffins till den goda mintkrokanten. Och då skulle jag använda det här kanonreceptet på chokladmuffins, de blir otroligt saftiga och goda.

Jag gjorde 15 muffins istället för 12 och det blev perfekt storlek. Jag hade även lite mer än 100 g mintkrokant, för som ni vet eftersom jag tjatar om det - jag älskar choklad.

Klicka en sked smält choklad i varje form.
På väg in i ugnen. Fast först snurra runt chokladen lite...
Dags att fika!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar