onsdag 5 oktober 2016

Enkel kantarelltoast

Äntligen en bättre dag. 
Jag kom ikapp hyfsat på jobbet, så målet att vara i kapp till lunch i morgon kommer nog att lyckas. Se'n kom jag hem till ett nystädat hus - Bästa känslan! och eftersom jag hade förberett middagen så hade jag en god middag på bordet i bra tid. Nu hoppas jag att det fortsätter lika bra resten av veckan.

I söndags när vi kom hem från Stockholm åt vi riktigt gott kvällsfika - kantarelltoast med en massa kantareller.


Enkel kantarelltoast

kantareller
smör
salt, peppar
rostbröd

Stek kantarellerna i en torr stekpanna, du kan ha stekpannan riktigt full för kantarellerna krymper. Stora kantareller kan du dela något.
Stek på medelvärme tills all vätska har kokat bort.
Tillsätt en klick smör, salta och peppra.
Rosta en macka och smöra den eller smörstek den i en stekpanna.
Lägg på ett stort lass med smörstekta kantareller.
Ät o njut!

Det finns många recept på kantarelltoast med fler ingredienser, t.ex. lök och grädde. Men när man har bråttom och inte har så mycket i kylskåpet är det här ett fullgott alternativ. Ja det fungerar även när man har gott om tid och fullt kylskåp.

Tycker ni om kantareller? Jag älskar det, framför allt till toast och i sås till älgkött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar