torsdag 27 oktober 2016

Halloweenmuffins med jord och maskar

Halloween närmar sig och självklart måste jag baka och framför allt garnera något läskigt. Varje år måste jag prova något nytt och i år blev det jordhögar med krälande maskar, eller är det kanske chokladmuffins med smulade oreokakor och godismaskar


Halloweenmuffins med jord och maskar

Chokladmuffins

1 dl kakao
1+1 dl socker
2 dl mjölk
150 g mjukt smör
2 ägg
3 dl mjöl
1 msk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver
choklad-chunks (ploppar som jag kallar dem)

Koka upp kakao och mjölk med hälften av sockret (1 dl) och låt svalna.
Vispa smöret och resten av sockret poröst.
Vispa ner ett ägg i taget.
Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en bunke och varva ner det och kakaomjölkblandningen i smörvispet.
Häll smeten i muffinsformar till ca 3/4 av formen.
Sätt ca 0,5 msk choklad-chunks i varje form, rör om lite.
Grädda stora muffins i 200 grader cirka 20 minuter och små muffins i 225 grader i 12-15 minuter.
Låt svalna.

Choklad-frosting

75 g smör
1 dl florsocker
150 g färskost
75 g mörk choklad

Rör smör och florsocker fluffigt, tillsätt färskosten. 
Smält chokladen i vattenbad och tillsätt den. 
Rör ihop och ställ in i kylen en stund.
Spritsa eller bred på frostingen på alla muffins.

Garnering

oreo
godismaskar

Dela oreokakorna och skrapa bort den vita krämen.
Smula sönder kakorna.
Strö kaksmulorna på muffinsen så att de fastnar på frostingen.
Stick ner godismaskarna så ser det ut som att de kryper i jord.

Ett enkelt och effektfullt sätt att göra halloween-muffins och de blev supergoda också. Som vanligt använde jag mig av mitt favoritrecept på chokladmuffins, de blir så saftiga och goda och den här gången lyxade jag till dem med lite extra choklad i form av "pluppar"


Ni har väl inte missat min Halloween-kategori där det bland annat finns kattlådor, spindlar, spindeltårtor och spöken i olika former. Jag har inte planerat årets halloween-middag än. Har ni några tips på läskig och god mat? Det är nog bäst att börja fundera och planera den nu för det är bara en kort helg kvar innan det är Halloween.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar