torsdag 20 oktober 2016

Taco-gratäng

Ni som följer mig på Instagram har sett att vi har haft fredagskänsla här i kväll med god middag (low-carb-onara), ett glas rödvin och se'n lite efterrätt på det. Dessutom åt hela familjen samtidigt och länge, det hör inte till vanligheterna. En riktigt mysmiddag och vardagslyx av stora mått.

Förra helgen hade vi också en mysmiddag då vi åt taco till barnens stora glädje, och jag passade på att även göra en taco-gratäng som blev supergod. Är sugen på den igen...


Taco-gratäng

500 g köttfärs
1 påse tacomix
400 g krossade tomater
röd jalapeño
200 g philadelphiaost, naturell
0,5 purjolök
riven ost

Bryn köttfärsen.
Tillsätt kryddmix och krossade tomater. Låt koka i ca 10 minuter.
Lägg köttfärsblandningen i en ugnssäker form.
Fördela avrunna och grovhackade jalapenos ovanpå.
Bred/klicka sedan över ett täcke med Philadelphiaost.
Strimla purjolök och strö över, avsluta med riven ost på toppen.
Gratinera i ca 15 minuter i 225 grader.
Servera tillsammans med sallad och eventuellt tacochips.

Det här blev jättegott, men lite småstarkt av den röda jalapeñon. Jag hade rätt mycket på gratängen så jag plockade bort några från min tallrik, medan Leif tog några extra direkt från burken.

Jag tyckte att både de krossade tomaterna och philadelphiaosten gjorde rätten så himla krämig och mycket godare än vanlig tacoköttfärs. Kanongratäng som var lika god i matlådan.

2 kommentarer: