torsdag 24 november 2016

Chokladkaka med kokosmjöl lchf

Till helgerna lyxar jag gärna till det med lite efterrätt. Så gott och mysigt med en kopp te på maten med nå gott till. Dessutom blir middagen lite längre eftersom man då sitter kvar vid bordet en extra stund.


Chokladkaka med kokosmjöl lchf

175 g smör
125 g mörk choklad 86%
0,5-1 dl stevia-sötning
4 ägg
0,75 dl kokosmjöl
0,75 dl kakao
0,5 tsk salt

Smält smöret tillsammans med choklad på låg värme. Låt svalna lite.
Blanda alla torra ingredienser i en liten skål.
Vispa ägg och sötning vitt och fluffigt.
Häll i den smälta chokladen och smöret i äggblandningen under omrörning.
Rör ner de torra ingredienserna i smeten.
Smöra en form och "bröa" med kokosflingor.
Häll i smeten och grädda i 15-20 min i 175 grader.
Låt kakan svalna i formen något innan du tar upp den eller vänder upp den.


Jag hade inne min kaka lite för länge så den blev lite torrare än jag hade tänkt mig, men det var ändå riktigt gott med en chokladkaka till teet. Jag har ätit den både som den är utan tillbehör och med grädde o bär till efterrätt och den passar lika bra på båda sätten.

Jag använde 86%-choklad men du väljer själv hur mörk choklad du vill ha. Dessutom hade jag bara en halv deciliter sötning så kakan blev inte speciellt söt, men det börjar jag bli van vid nu när jag inte alls äter lika mycket socker som tidigare.

Bakning på gång
Bröa formen med kokos och häll i smeten
Färdiggräddad!
Chokladkake-pyramid!
Chokladkaka, blåbär och grädde är en perfekt efterrätt

I morgon är det fredag och det börjar bli dags att planera helgens efterrätt. Jag tror faktiskt att det blir pepparkakspannacotta. Känns som det passar till första advent. Har ni några efterrättsplaner?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar