tisdag 31 januari 2017

Kryddig bacontorsk

Vi är väldigt dåligt på att äta torsk eftersom vi tycker lax är så mycket godare. Men ibland, väldigt sällan, blir det torskmiddag och den här rätten hittade jag hos Landleys kök men jag har gjort några små ändringar.


Kryddig bacontorsk

0,5 röd lök
1 paket bacon
6 bitar soltorkade tomater
4 msk flytande smör
1 tsk sambal oelek
2 vitlöksklyftor
600 g torskfiléer
salt, peppar, timjan, oregano

Finhacka löken och stek den mjuk.
Stek bacon och klipp/skär i små bitar.
Strimla soltorkade tomater tunt och blanda sedan med lök och bacon. 
Ringla smör i en ugnsfast form. 
Klicka i sambal oelek , pressad vitlök, salt och peppar och rör ihop med smöret. 
Lägg i de tinade torskfiléerna. 
Salta och peppra ett varv och smula över örter. 
Lägg baconröran ovanpå fisken och ställ in allt i 200°C i cirka 15 minuter. 
Ös eventuellt efter halva tiden.

Det här var en väldigt annorlunda fiskrätt som mest smakade bacon och vitlök, men det var gott. Det var faktiskt mycket godare än jag trodde. Vi åt krämig blomkålsmos till fisken och det passade perfekt.

Roligt sätt att krydda smöret som man smörjer formen med, det tipset kommer jag använda mig av fler gånger.

Kryddat smör i botten på formen.
Torsk i botten och en massa baconröra över.
Efter ca en kvart i ugnen.
Vi åt bacontorsken tillsammans med blomkålsmos.

1 kommentar: