måndag 13 mars 2017

Semmelkladdkaka

Det blev inget semmelbak för mig i år men under sportlovet bakade jag en semmelkladdkaka för att få lite smak av kardemumma, mandelmassa och grädde - det bästa med semlor.


Semmelkladdkaka 

150 g smör
100 g mandelmassa
2 tsk kardemummakärnor
2,5 dl strösocker
3 st ägg
2,5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Smält smöret i en lite större kastrull. Låt svalna.
Riv mandelmassan. Mortla kardemummakärnorna.
Tillsätt alla övriga ingredienser i kastrullen med det smälta smöret.
Rör om ordentligt.
Spänn fast ett bakplåtspapper i botten av en springform, ca 20 cm i diameter. Smöra insidan av kanterna.
Häll smeten i formen och grädda sedan i mitten av ugnen i 175 grader ca 20-25 min.

Jag fick en ganska platt och inte så kladdig kaka eftersom jag hade en vanlig springform som var något för stor för detta recept. Men det fanns inte så många bakformar att välja bland i sportstugan. Trots detta så blev det en riktigt god och saftig kaka med mycket kardemummasmak.

Jag serverade kladdkakan som den var och se'n fick var o en själv garnera med så mycket eller lite grädde de ville. Men om man vill göra det lite finare kan man breda grädde över kakan och sen garnera med rostad flagad mandel - En semmelkladdkaketårta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar