lördag 22 april 2017

Cookies & Cream - Oreoglass

Första gången jag smakade Häagen Dazs Cookies & Cream var jag i glasshimlen. Det var den godaste glassen jag hade smakat. GBs gräddglass med GB Sandwich-bitar som fanns för något år sedan var nästan lika god. Förstår inte varför de har slutat med den.

Nu har jag lyckats göra lika goda glass själv - utan glassmaskin och utan ägg.


Cookies & Cream - Oreoglass

5 dl vispgrädde
1 burk kondenserad mjölk
1 paket oreo

Krossa kakorna, enklast är det att sätta dem i en plastpåse och krossa med händerna. 
Det ska inte vara för små smulor utan lite olika storlekar blir godast.
Vispa grädden ganska fast. 
Häll ner den kondenserade mjölken i grädden och blanda ordentligt.
Blanda ner kaksmulorna i gräddblandningen.
Häll glassmeten i t.ex. en glasslåda på 2 liter.
Sätt på locket och ställ den i frysen i ett par timmar tills den är genomfryst.
Ta fram glassen en stund före servering. 

Oj, oj, oj den här måste ni prova! Jag är ju egentligen ingen stor glass-älskare så det är kanske därför jag tycker att glass med mycket kakor i är så himla gott. Eller vad tror ni? Vad är er glassfavorit?

Det blev ganska mycket kaksmak på den här glassen, så om man vill ha mer glass behöver man inte använda hela kakpaketet. Spara några och garnera med istället.

Både den kondenserade mjölken och kakorna är ganska sött så det är gott att äta något fräscht till glassen, t.ex. jordgubbar.

Endast tre ingredienser till en sån smarrig glass.
Superenkel glass att göra. Ida gjorde nästan allt själv. Här hälls den kondenserade mjölken ner i grädden. 
Tillsätt kaksmulorna.
Dags att sätta glass-smeten i en låda.
Frys in i några timmar (eller förbered några dagar i förväg) 
Dags att äta! Servera gärna till jordgubbar eller andra bär.
Så gott och så enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar