fredag 14 april 2017

Påskmuffins med citronsmak

Jag har haft precis en sån härlig långfredag som jag hade sett fram emot. Jag har slöat, städat, promenerat, ätit en massa gott, druckit flera koppar te, lagat mat och bakat.

Ida, min mästarbagare, hjälpte mig att baka och självklart blev det några påskmuffins dagen till ära, muffins med citronsmak och pyntade med påskkycklingar.


Påskmuffins med citronsmak

Citronmuffins

150 g mjukt smör
2 dl socker
2 ägg
3 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 citron, skalet
0,25 dl saft av en citron
0,75 dl mjölk

Vispa smör och socker pösigt. 
Vispa ner ett ägg i taget. 
Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en bunke och rör ner i smeten. 
Rör ner citronskal, citronsaft och mjölk. 
Fördela i minimuffinsformar och grädda i 225 grader i ca 11 minuter.

Citronfrosting

75 g smör
1 dl florsocker
150 g färskost
75 g vit choklad
1 citron, skalet
gul eller orange färg

Rör smör och florsocker fluffigt, tillsätt färskosten.
Smält chokladen i vattenbad och tillsätt den.
Riv citronskal och blanda ner, tillsammans med färgen.
Rör ihop och ställ in i kylen en stund.
Spritsa på kalla muffins.

Så himla saftiga och goda dessa blev. Jag tror jag har fått ett nytt favoritrecept på minimuffins. Och som vanligt använder jag mitt grundrecept på frosting som jag i dag smaksatte med citron. Har ni inte provat denna frosting så måste ni göra det för den är verkligen bäst. Smakar inte så mycket florsocker som de flesta andra gör, och florsocker är ingen höjdare enligt mig.

Jag gör nästan alltid minimuffins, älskar den storleken. Om du istället vill ha vanlig storlek på dina muffins så fördelar du smeten i ca 12 st formar och gräddar i 200 grader i ca 14 minuter.

Mums!
Fina minimuffinsformar i påskfärger.
På väg in i ugnen.
Dags att garnera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar