söndag 2 april 2017

Rågsurdegsbaguetter

God morgon! 
Nu sitter jag med min första kopp te och njuter av tystnaden men framför allt av lugnet. Min plan för helgen var att ta det lugnt och bara göra roligare saker. Nu blev det inte så pga Luleå Energi, som strular så jag har varit tvungen att leka elektriker helt i onödan i flera timmar. Men nu struntar jag i att vi har småkallt i huset och planerar för en bakdag istället så att ugnen får bidra med lite extravärme.

När jag hade en vab-dag med Ida för ett tag sedan så passade jag på att baka smarriga baguetter på surdeg av råg, som gick hem hos hela familjen. Fast nybakat bröd är alltid gott, eller hur?

Istället för egen surdeg använde jag Kronjästs färdiga surdeg på påse. Himla smidigt! Jag letade inte speciellt länge efter ett recept utan tog första bästa - det som finns på påsen till surdegen. Enkelt!

Jag gjorde baguetter istället för två större bröd.
Nybakat bröd, ost o paprika - inte mycket som är godare än det!
Åh tänk om de var på väg in i ugnen just nu så jag skulle ha fått en go'frukost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar