onsdag 3 maj 2017

Vardagsgryta med fläskytterfilé

Oj vad den här da'n gick fort, tycker att jag precis klev upp. Jag har städat mest hela dagen, tog en paus vid lunch för att förbereda middagen genom att steka köttet, dvs det absolut tråkigaste när det gäller matlagning. Se'n tog jag även en paus för att styra upp lite olika möten och arrangemang, känns skönt att ha det planerat och klart.

Trots att jag har varit hemma så blev det oväntat lite tid inför middagen så då var det skönt med lite "snabbmat" och en vardagsgryta med fläskytterfilé kryddad med bl.a. balsamvinäger blev en perfekt middag.


Vardagsgryta med fläskytterfilé

1 kg fläskfilé
4 dl crème fraiche
1 dl grädde
200 gram philadelphiaost
2 msk tomatpuré
1 msk oxfond
1 msk balsamvinäger
0,5 msk soja
salt o peppar

Putsa filéen och skär i skivor. Stek, salta o peppra. Lägg i en ugnsform.
Koka ihop crème fraiche, grädde, philadelphiaost, tomatpuré, fond, balsamvinäger och soja. 
Smaka av med lite salt och peppar. 
Häll såsen över köttet i ugnsformen.
Tillaga i 200 grader till kött o sås är genomvarmt, ca 15 minuter.

Vill man så kan man koka upp såsen i en gryta och lägga ner köttet där. Men jag förberedde både köttet och såsen i förhand och då var det enklast att värma på allt i ugnen tyckte jag. Under tiden kokade jag pasta, dukade och gjorde en sallad.

Det här var en enkel vardagsrätt som hela familjen tyckte om. Hade jag haft lite mer tid, mer inspiration och mer i grönsakslådan hade jag tillsatt lite purjolök, zucchini och/eller paprika.


Väntar ni på recension och bilder från mitt restaurangbesök i torsdags med Olivia då vi åt italienskt på nyöppnade Taverna Gusto eller från mitt och Leif besök på tapas-restaurangerna Pinchos? Det kommer! Jag har några kort att gå igenom och det tar såååån tid. Min plan var att göra det i dag men tiden räckte inte riktigt till. Nytt försök i morgon för nu ska jag sätta mig med en kopp te och se säsongspremiären av Broadchurch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar