måndag 19 juni 2017

Aperol Spritz som isglass

Tänkte tipsa er om en fördrink till midsommarafton som det börjar bli dags att förbereda eftersom den ska vara i frysen ett tag först. Aperol Spritz har väl de flesta smakat så nu är dags att hitta varianter på den och den här passar perfekt en kokhet dag.


Aperol Spritz som isglass

1 del Aperol
1 del Sodavatten
2 delar Prosecco
apelsinskivor

Frys in Aperol och sodavatten i plastglas.
Som glass-pinne använder du sugrör.
Jag vickade glasen när jag frös in för en rolig effekt.
När det är dags att servera garnerar du glaset med en apelsinskiva och häller på Prosecco.

Vill man kan man frysa in Aperol och sodavatten i kuber eller i små plastmuggar med glasspinne och sedan flytta över dem i ett annat glas. Men eftersom jag vill minimera momenten vid servering passade det här sättet bäst för mig för då behövde jag bara ta fram glasen från frysen och hälla på Prosecco.

Det här var en av drinkarna som jag bjöd på för ett par veckor sedan då jag hade drinkkväll. Tyvärr var det inte en så varm dag och isglass-drinken kylde ner oss lite väl mycket.

Älskar Aperols härliga färg.
Frys in liggande.
Dags att frysa in.
Häll på Prosecco vid servering.
Aperol-isglass 
Aperol-glassen smälter mer o mer medan du smuttar på drinken...eller äter av isglassen.
Efter ett tag har du en slush-liknande konsistens, perfekt för en varm sommardag.

Nu ska jag sätta mig o göra handlingslista till midsommar. Måste ha ingredienser så att jag kan grava lax, lägga in sill, göra skagen-cheesecake, baka nå gott bröd och göra tårta. Vad behöver man mer till midsommar?

Festplanering är ju sååå roligt men vi har ju några vardagar först där vi också måste äta lite och det ska jag också planera och handla till. På sommaren varvar vi grillat med sallader mest varje dag men nu börjar jag faktiskt bli sugen på en kycklinggryta eller liknande. Få se vad jag hittar på i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar