måndag 10 juli 2017

Fläskfilé i pestosås

Över 12 timmars sömn fick jag ihop i natt. Så välbehövligt och vilken tur att jag gick o la mig riktigt tidigt. Nu orkar jag nog med kvällens restaurangbesök också. Under småbarnsåren sov man lite men det är inte så mycket bättre med tonåringar i huset, framför allt inte under festivalhelger.

Förra veckan, en regnig dag, gjorde jag en fläskfilégratäng istället för att grilla. Ibland, men inte ofta, lagar vi alltså mat i köket på somrarna.


Fläskfilé i pestosås

1 kg fläskfilé eller fläskytterfilé
soltorkade tomater
basilikablad
mozzarella
sås
2 dl crème fraiche
2,5 dl grädde
0,5 dl röd pesto
2-3 tsk torkad basilika
garnering
körsbärstomater, halverade
ruccola

Skiva fläskfilén och stek skivorna. Salta och peppra lite. Lägg över i en ugnsform.
Skär tomaterna i mindre bitar. Strö över fläskfilén tillsammans med basilikablad och mozarellabitar.
Koka ihop crème fraiche, grädde, pesto och torkad basilika. Häll det i formen.
Ställ in i 200 grader i 20-30 minuter.
Strö delade körsbärstomater och gärna även ruccola över gratängen innan servering.

Tyvärr hade jag ingen ruccola hemma, annars hade jag definitivt strött över även det innan servering. Det blir så vackert och smakerna passar perfekt ihop också.

Mycket gott i en och samma form.
På med såsen och sen in i ugnen.
Klar i ugn!
Strö sedan på lite garnering t.ex. ruccola och tomater så blir det både vackrare och godare.

Efter flera dagar med sol är det i dag mulet och regnar lite så då ska jag passa på att städa lite inne för när det väl är soligt och varmt då tillbringar vi inte många minuter inomhus. Men det får gärna klarna upp om någon timme och bli ännu en kanonkväll för i kväll ska jag på restaurang med två tjejkompisar och det skulle vara så underbart om vi kan sitta på uteserveringen i kvällssol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar