söndag 20 augusti 2017

Blåbärsmousse

Har du plockat några blåbär i år? Det verkar finnas gott om dem om...säger de som vet för jag har inte varit ut i skogen. Jag älskar blåbär men tycker bäst om att bara plocka upp dem från frysen 😀

Den här goda moussen använde jag som tårtfyllning på min födelsedag, men den är även supergod att äta bara som den är. Fyll ett glas och servera som efterrätt!


Blåbärsmousse

200 gram blåbär
0,5 dl gelésocker
50 g cream cheese
2 dl vispgrädde

Koka upp blåbären och mosa dem med en ballongvisp.
Rör i gelésockret och sjud tills det löst sig (30 sekunder till en minut).
Låt svalna.
Rör ner cream cheesen i blåbärsblandningen.
Vispa grädden och rör ned blåbärsblandningen i grädden.
Låt stå i kylen ett tag innan användning.

Det här är såå gott och bästa sättet att göra bärmousse, enligt mig. Servera bara som det är eller med en lite chokladbit eller kaka. Choklad och blåbär är supergott ihop. Finns det något som inte passar till choklad?


Solen skiner här i Stockholm men vi tar en lugn morgon innan vi ska ge oss ut på dagens aktiviteter. Vi är lite trötta i dag efter en heldag på språng i går som avslutades i Kungsan med konsert av bl.a. Norlie & KKV. Känns som att vi behöver sovmorgon och en lugn start idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar