torsdag 28 september 2017

Smakrik morotspaj med cream cheese

Här kommer ytterligare ett smarrigt pajrecept från Olivias pajlunch. Det här är en gammal klassiker som jag gärna gör ofta för den är så otroligt god. Ni måste prova! Passa på nu när morötterna är extra goda och superbilliga. Jag köpte flera kilo morötter i tisdags för 1 kr/kg. Bra pris, eller hur?

Jag använde ett recept på pajskalet som är glutenfritt och lchf-vänligt. Men om du hellre vill ha något annat recept så har jag en massa roliga tips här.


Smakrik morotspaj med cream cheese

Lchf-pajskal

3 dl mandelmjöl
0,5 dl skalade sesamfrön
40 gram smör
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
1 ägg

Mixa lite av mandelmjölet och sesamfrön i mixer/blender.
Lägg i resterande ingredienser och kör till en deg. 
Lägg degen att vila i kylskåp ca 30-60 minuter.
Tryck ut pajdegen i en pajform och förgrädda i 175 grader i ca 7 minuter.

Morotsfyllning

1 gul lök
4 morötter
2 msk olja
0,5 tsk salt
1 tsk torkad timjan
1 tsk pressad citron

Skala och skiva löken, tvätta och riv morötterna grovt.
Fräs lök och morötter i oljan i ca 10 minuter. 
Salta och tillsätt citronsaften.

Äggstanning

3 ägg
2 dl mjölk
0,5 tsk salt
1 krm nymalen svartpeppar

1 dl riven ost
150 g cream cheese

Vispa ihop ägg och mjölk med salt o peppar.
Lägg morotsblandningen i pajskalet, strö över osten.
Häll på äggstanningen och klicka på cream cheese. 
Grädda i 200 grader i ca 25 minuter.

Kom ihåg att känna med en gaffel att äggstanningen har stelnat (stannat) men låt den inte bli för torr. En krämig äggstanning är så mycket godare än en torr och tråkig.

Redo att gräddas
Redo att ätas.

Efter flera kvällar på språng har jag tänkt mig en hemmakväll i dag. Helst i tv-soffan, men risken är stor att det blir i tvättstugan istället. Fast det viktiga är faktiskt att det blir hemma i mjukiskläder och inte på språng eller att jag måste vara taxi-chaufför. Just nu är jag så sugen på att bara vara hemma så det låter till och med mysigt o skönt att vara hemma o städa 😀

Men nu ska jag börja med att ta en kopp chai-te o en chokladbit och sätta mig o planera helgens middagar och därefter skriva en handlingslista till i morgon.

Njut torsdagskvällen, imorgon är det f.r.e.d.a.g!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar