tisdag 10 oktober 2017

Lchf-pizzabotten med keso, mandelfri

I dag var det dags för en pizzamiddag och självklart gör jag en pizzabotten utan vetemjöl. Jag hade tänkt prova den goda botten med mandelmjöl nu när vi inte behöver undvika mandel något mer. Men jag hade inte alla ingredienser till den hemma så då blev det en variant med keso och fiberhusk istället.


Lchf-pizzabotten med keso, mandelfri

3,75 dl keso
3 ägg
2,25 msk fiberhusk
2 dl riven parmesan

Mixa keso, ägg och fiberhusk med stavmixer.
Rör ner osten och bred ut på bakplåtspapper.
Grädda i 225 grader i ca 15 minuter tills piazzabotten blivit gyllenbrun. 
Ta ut den och lägg på fyllningen/toppingen. 
Grädda i ca 15 minuter.

Den här degen går supersnabbt att blanda ihop. Sånt gillar vi, eller hur? Degen blir lite småkletig och det tog lite att breda ut på bakplåtspapper. Men det går, så ge inte upp. Jag använde en slickepott för att breda ut den. Provade även att försöka kavla mellan två bakplåtspapper, men det gick inte bra.

Yummie!
Kan man inte välja topping så gör man en half-and-half.

Vad har ni för favoritpålägg på pizza? Det varierar lite för mig, men i dag blev det lite kylskåpsrensning. Perfekt! Kunde inte välja om jag ville ha en skink- och champinjonpizza eller en med köttfärs, så det blev halva av varje. Dessutom tog jag en bit av varje sort. Och inte ens då kunde jag bestämma vilken som var godast.

Självklart åt vi en hemmagjord pizzasallad av vitkål till pizzan. Såå gott och godast blir den när den får stå till sig ett dygn i kylskåp så den gjorde jag redan i går.

Degen utsmetad på bakplåtspapper, redo för ugnen.
Fin pizzabotten efter ca 15 minuter i ugnen.

Nu kom Ida hem från basketträningen så nu sätter kvällsruschen igång - läxläsning, duscha, packa skolväska, välja morgondagens kläder och lite kvällsfika. Se'n blir det soffhäng, fotboll och en massa te.

Ha en bra tisdagskväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar