tisdag 7 november 2017

Hallonglass

Jag har verkligen hittat mitt favoritsätt att göra glass på. Har ni inte provat så måste ni prova nu! Jag använder vispad grädde och kondenserad mjölk och se'n smaksätter jag med valfri smaksättning. Till min rosa oktober-fest ville jag ha en rosa efterrätt och smaksatte då med hallon, men jag bjöd även på min storfavorit - oreoglassen.


Hallonglass

5 dl vispgrädde
1 burk kondenserad mjölk
350 g hallon

Vispa grädden ganska fast. 
Häll ner den kondenserade mjölken i grädden och blanda ordentligt.
Blanda ner hallonen i gräddblandningen.
Häll glassmeten i t.ex. en glasslåda på 2 liter.
Sätt på locket och ställ den i frysen i ett par timmar tills den är genomfryst.
Ta fram glassen en stund före servering.

Alltså det här är så himla enkelt att göra och en perfekt efterrätt till många eftersom man förbereder långt i förväg och förvarar glassen i frysen fram till festdagen. Hallonglassen måste tina en stund längre än oreoglassen pga hallonen som gör glassen lite mer isig och hård.

Glassmeten är minst lika god innan man fryser in den.
Mums! Oreoglass och hallonglass är en perfekt kombination.

Nu har jag precis kommit upp på rummet efter en smarrig hotellfrukost med färsk frukt, äggröra, leverpastejmacka och en massa te. Jag ska vila en stund framför Nyhetsmorgon innan konferensen drar igång och självklart startar den med lite fika 😀

Den här veckan kommer handla mycket om mat och fika. Gissa om jag njuter! Igår åt vi på Supper, jag har varit på väg dit flera gånger man har aldrig lyckats få bord tidigare. Men nu äntligen fick jag prova deras sydamerikanska smårätter och jag blev så nöjd så jag har redan börjat planera för nästa besök. Jag vill ju prova allt på deras meny!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar