måndag 20 november 2017

Zucchini- och champinjongryta

Många kör på köttfria måndagar och då passar jag på att tipsa om en köttfri supergod gryta denna måndag. Se till att det är tuggmotstånd i både zucchinin och svampen så kommer ingen sakna kött. Till kryddningen tar jag hjälp av smaksatt crème fraîche för enkelhetens skull.


Zucchini- och champinjongryta

250 g färska champinjoner
1 liten zucchini
1 gul lök
1 msk grönsaksfond
1-2 dl mjölk
2 dl crème fraiche tomat o basilika
salt, peppar

Dela champinjonerna, stek, salta o peppra. Lägg över i en gryta.
Finhacka lök och stek på svag värme. Lägg över i grytan.
Dela zucchinin i mindre bitar, stek, salta o peppra. Lägg över i grytan.
Rör ner mjölk (börja med 1 dl) och crème fraîche. 
Låt allt koka ihop. Späd med mer mjölk om det behövs.

Många favoritingredienser samsas i en o samma gryta. Zucchini och svamp är perfekta substitut för kött enligt mig och tomat- och basilika-smaken på crème fraîche är favoriten. Oftast köper jag naturell crème fraîche och kryddar själv men ibland är det så skönt att ta till dessa smaksatta varianter. Har ni nån favorit ni kan tipsa mig om?

Jag serverade pasta och broccoli till grytan, men själv struntade jag i pastan.


I dag har jag varit till en kiropraktor för första gången i mitt liv. Spännande och lite läskigt! Men jag har stora förhoppningar om att hon ska lyckas få till min nacke och mitt huvud så jag slipper all värk. Jag ska tillbaka om drygt en vecka för besök nummer 2 och då kommer jag nog vara lite mer nervös för nu vet jag ju exakt när det kommer knaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar