torsdag 7 december 2017

Jul-revbensspjäll i Crock-Pot

Har ni revbensspjäll på julbordet? Jag äter aldrig revbensspjäll vid julbord, det finns ju så mycket annat gott att äta då. Men jag äter gärna revbensspjäll i jultider och gärna då med nån julkrydda. De här goda och smakrika revbensspjällen kryddar jag bl.a. med ingefära - en av flera julkryddor.


Jul-revbensspjäll i Crock-Pot

ca 1 kg revbensspjäll
Marinad
1 dl chilisås
2 msk balsamvinäger
4 msk ketjap manis
2 tsk torkad ingefära
Till grytan
1 dl vatten
2 gula lökar
salt och svartpeppar

Koka ihop marinaden till en simmig sås. Ställ åt sidan att svalna.
Dela revbensspjällen och lägg i den kalla marinaden. Låt marinera över natten.
Lägg lök i klyftor och vatten i crock-pot-grytan.
Placera revbensspjällen överst tillsammans med marinaden. Salta och peppra.
Tillaga på låg värme i 7-8 timmar eller hög värme i ca 5 timmar.

Det här är ett riktigt kanonrecept som ger goda, möra och smakrika revbensspjäll. Olivia ville ha nån annan mat för hon gillar inte revbensspjäll - trodde hon, men det var innan hon smakade en bit för då ville hon ha en till på en gång.

Eventuellt kan man ta lite mer ingefära än vad receptet säger för att få lite mer julkänsla och ingefärasmak. Men jag älskar ju ingefära så det är kanske därför jag vill krydda mer.

Marinerade revbensspjäll redo att tillagas medan vi var på jobb o skola.

Nu ska jag lägga bort datorn och slumra lite i soffan till tv-ljudet av hockeyn, perfekt "bakgrundsmusik". Det är bara jag och Ida hemma så vi har det väldigt lugnt o skönt och jag har faktiskt lite fredagskänsla en dag för tidigt. Men det beror nog på att barnen har skollov imorgon så det känns nästan som helg, trots att jag ska jobba. Men jag tar en kort dag på jobbet och flexar ut tidigt för att få några timmar extra helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar