onsdag 27 december 2017

Matjessillröra med äpple o rödlök

Nu har jag vilat upp mig i två dagar för både juldagen och Annandagen gick i lugnets tecken. Så skönt! Men nu börjar jag bli lite rastlös så det känns bra att jag har inbokat en middagsdejt med två barndomskompisar ikväll.

Till julbordet provade jag en ny sill-variant med matjessill som blev väldigt fräsch och god tack vare det syrliga äpplet.


Matjessillröra med äpple o rödlök

125 g matjessill
1 liten rödlök
1 stort syrligt äpple
1 msk fransk senap
2 tsk socker
2 dl crème fraiche
1 msk vitvinsvinäger
0,5 dl hackad persilja
1 msk vitvinsvinäger

Dela matjessillen i mindre bitar.
Finhacka rödlöken.
Skala och skär äpplet i mindre bitar.
Blanda samman alla ingredienser och ställ kallt några timmar, gärna under natten.

Receptet hittade jag hos Mårtenssons kök som har en rejäl samling av sill-recept. Där kommer jag gå in o inspireras fler gånger.


Hoppas ni har haft en bra jul och känner er utvilade!
Jag förmodar att många av er har börjat jobba i dag, själv är jag ledig ett bra tag till och det känns så himla bra. Mina planer för den ledigheten är att städa och röja i förrådet - Neverending story. Det gäller att passa på när man har lite långledigt....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar