måndag 5 mars 2018

Köttgryta med kokosmjölk

Att använda kokosmjölk i köttgrytor är inte jättevanligt för oss - trots att jag älskar kokosmjölk. Oftast använder vi det tillsammans med kyckling och röd curry. Men det är minst lika gott i köttgrytor med ganska vanliga kryddor.


Köttgryta med kokosmjölk

1 kg grytbitar (från älg)
400 ml kokosmjölk
2 dl grädde
1 msk tomatpuré
1 msk kalvfond
1 bit ingefära, riven
1 vitlöksklyfta
1 tsk salt
1 tsk svartpeppar
2 tsk torkad timjan
1 tsk rosmarin
1 krm cayennepeppar

Fräs på köttbitarna på hög värme så de får fin färg. Lägg ner i en kastrull.
Häll på kokosmjölk och grädde och låt koka upp.
Tillsätt tomatpuré, kalvfond, vitlök, ingefära och alla kryddor.
Koka i flera timmar så att köttet blir riktigt mört.

Det här var verkligen supergott! Servera tillsammans med ris, kokta grönsaker t.ex. broccoli och en god sallad så har du en kanonmåltid. Skippar du ris så har du en lchf-måltid och som du ser på bilden så skippade jag riset.

Koktiden beror på vilken typ av grytbitar du har, provsmaka en köttbit för att kolla koktiden. Man vill ha ett riktigt mört kött men som håller ihop.

***************************

Vilket härligt sportlovsväder det har varit i dag. Solen värmde och sken på den kritvita snön - det var så vackert och riktigt skönt sa de som var ut. Själv hade jag fullt upp så det blev ingen lunchpromenad i dag utan jag prioriterade viktigare saker. Jag lär hinna med härliga soliga lunchpromenader längre fram.

Nu ska jag koka mig en kopp te och krypa ner under en filt i soffan och se nå bra på tv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar