torsdag 1 mars 2018

Provokation

Äntligen är det gjort!
Isak har haft hasselnötsprovokation i dag och jag har varit så nervös inför den.

Han har alltså varit på sjukhuset och ätit hasselnötter under kontrollerande former. Alla allergitester som har gjorts på honom under alla år visar på kraftig hasselnötsallergi som dessutom är äkta och ingen korsreaktion pga hans pollenallergi. Värdena är så höga så de analyserar dem inte ens helt exakt.

Enda anledning att han har fått genomföra en provokation är att han säger att han har ätit choklad med hasselnötter och fick ingen reaktion. Men jag har varit så nervös och sovit dåligt i flera nätter pga denna provokation och hans provsvar. Tänk om han skulle få en kraftig anafylaktisk reaktion som sätter sig på andning.

Men vet ni vad? Det gick så himla bra! Han kände inte minsta lilla kli i munnen på hela da'n och då har han ändå ätit nästan 7 nötter totalt sett.

Handen redo för att snabbt kunna ge medicin om det behövs.
Burkar med hasselnötter och alla medicin redo.
Burk 2 och 3 innehåller inte så mycket hasselnötter
Burk 5 innehåller 5 g hasselnötter som är nästan 6 hela nötter (Isak hade redan ätit 2 när jag tog kortet)

Vet ni hur en provokation går till? Det börjar med att man ska äta en minismula, se'n väntar man 30 minuter på eventuell reaktion, om den uteblir så fortsätter man med en lite större smula, väntar 30 min, tar ca en halv nöt, väntar 30 min, en hel nöt, väntar 30 min och till sist nästan 6 nötter och därefter vänta 2 timmar för att vara säker på det inte kommer nån reaktion. Om det uppstår nån reaktion så avslutar man provokationen, men det behövde vi alltså inte göra. Jippie!

Så det har varit en lång och tråkig dag, i och med all väntan, men med lyckligt slut. Tanken var att även Ida skulle ha provocerats idag men pga hennes förkylning ville man inte utsätta hennes kropp och immunförsvar för mer saker. Så hon får vänta en månad på ett nytt försök och vi hoppas att det går lika bra för henne. Hennes provsvar visar inte på speciellt höga värden, men som det är nu så tror jag inte alltför mycket på dessa prover.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar