måndag 12 mars 2018

Västerbottensostgratinerad chilisåskyckling

Vardagen är tillbaka och man har genast mindre tid till matlagning. Det är inte kul att komma hem från jobbet då hela familjen är hungriga och trötta. Om man ändå vill äta gott gäller det att ha planerat ordentligt och gratänger som man kan förbereda är perfekt vardagsmat.

Den här smakrika och goda gratängen passar både till vardag och fest, beroende på tillbehör, dryck och dukning.


Västerbottensostgratinerad chilisåskyckling

1 kg kycklingfilé
salt, peppar
3 dl riven Västerbottensost
sås
2 dl crème fraiche
2,5 dl vispgrädde
1 dl chilisås
2 msk dijonsenap
1,5 tsk oregano
1,5 tsk basilika
1,5 tsk italiensk salladskrydda
ev lite salt 

Stek kycklingfiléerna i bitar, salta o peppra. Lägg i en ugnsform.
Blanda ihop crème fraiche, grädde, chilisås, senap och kryddor.
Häll såsen över kycklingen.
Strö över riven Västerbottensost
Gratinera i 225 grader i ca 20 minuter.
Servera med sallad och eventuellt pasta.

När jag tog ut gratängen luktade det inte jättegott så jag blev lite skeptisk och orolig. Men den var riktigt god faktiskt. Lite annorlunda smakkombinationer som blev riktigt lyckat faktiskt. Kul när maten smakar lite "annorlunda" annars fastnar jag ofta i samma kryddor och smakkombinationer.

Jag tycker att det räcker med saltet som man använder när man steker kycklingen och det som finns i salladskryddan, men vill man ha väldigt salt mat så kan man salta såsen lite också.


Hoppas er vecka har startat bra, det har min. 
Jag har varit hos kiropraktorn i dag och det besöket började med lite massage av vad jag tror är en av Luleås bästa massörer, hon hittar helt rätt punkter. Se'n lite kiropraktor-knäckande efter det och jag känner mig som en helt ny människa. Helt underbart och väl investerade pengar, för det är inte billigt men så värt det.

Måndagar är ofta rätt lugna då inget barn har någon aktivitet så det är ingen som behöver skjutsas och det är inga tider att passa. Skön start på veckan för se'n är det träningar varje kväll fram till lördag som också är träningsfri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar