torsdag 5 april 2018

Chokladmousse i sifon

Nu ska ni får recept på något riktigt gott och enkelt! Chokladmousse i gräddsifon. Om ni inte har någon gräddsifon så finns det hyfsat billiga på nätet. Jag älskar min sifon och den används ofta vid fest, så himla smidigt att servera grädde till efterrätterna med hjälp av den. Nu har jag även provat göra chokladmousse i den och det blev också superbra.


Chokladmousse i sifon

4 dl grädde
80 g mörk choklad 70%

Hacka chokladen.
Värm grädden.
Rör ner chokladen och rör tills allt smält.
Låt svalna.
Häll chokladsmeten i en sifon.
Följ sifonens anvisningar för att fylla gasen.
Låt stå i kylskåpet fram till servering.
Servera chokladmousse i glas direkt vid servering.
Garnera med bär och ev. grädde.

Supergott förstås. Choklad blir aldrig fel. Moussen kändes väldigt söt så nästa gång ska jag ta en ännu mörkare choklad med mindre socker. Undra hur det blir om man använder kakao av bättre kvalitet och skippar sockret helt o hållet. Känns som det kommer bli en del experimenterande i fortsättningen.


Det har varit lite blogg-torka ett tag för nu är vi i Åre/Tegefjäll utan wifi och jag har låtit datorn vila. Men nu provar jag internet-dela med hjälp av mobilen och det verkar ju gå bra. Otroligt fiffigt och smidigt eftersom jag alltid har mobilen med mig men jag tycker bättre om att blogga från datorn.

Först hade jag tänkt sätta mig på ett café eller liknande med gratis wi-fi i Åre för att jobba undan lite. Men det blev ändrade planer och familjens skidåkare ska åka skidor här i Tegefjäll/Duved i dag så då stannar jag i "stugan" och internetdelar istället.

Så det blir en dag i pyjamasbyxor, te och datorjobb i soffan framför tv:n för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar