måndag 16 april 2018

Tomatcurrykyckling

Nu ska ni få receptet på en riktigt god kycklinggratäng som barnen älskar och den är superenkel att göra eftersom man inte behöver steka kycklingen först. Den finns sedan tidigare på bloggen men den har hamnat jättelångt bak bland alla mina recept så då passar jag på att publicera det igen för ett sånt här kanonrecept får inte glömmas bort.


Tomatcurrykyckling

1 kg kycklingfilé
2 dl grädde
2 dl crème fraiche
0,5 dl tomatpuré
0,5 dl chilisås
1,5 msk kycklingfond
1,5 msk curry

Dela kycklingfiléerna i bitar och lägg i en ugnsfast form och salta lite lätt.
Vispa ihop alla övriga ingredienser.
Häll det över kycklingen i formen.
Tillaga i 200 grader i ca 30 minuter, beroende på hur stora kycklingbitar du gjorde. 
Rör om 1-2 gånger under tiden i ugnen.
Kontroll-skär en kycklingbit för att se att den är genomstekt.


Det sämsta med den här gratängen är att det är så god och hela familjen älskar den så det blir aldrig nån matlåda över.

Det tråkigaste jag vet när det gäller matlagning det är att steka saker. En av anledningarna till att jag älskar det här receptet är nog för att jag slipper den tråkiga stekningen. Så skönt att bara skära kycklingen, blanda ihop såsen, hälla den över kycklingen i en form och medan gratängen står i ugnen kan man  förbereda tillbehören.

Ris och broccoli är jättegoda tillbehör till kycklingen men det funkar även med pasta om man hellre vill det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar