lördag 5 maj 2018

Gott att baka

I dag tänkte jag ha en bakdag - trots att spishällen gick sönder igår, men jag får försöka klara mig med ugnen. Wish me luck!

När jag sitter och bläddrar igenom mina recept hittar jag så himla mycket jag vill baka. Det är ju så sällan jag bakar numera så jag vill ju baka allt 😀 Förutom gamla godingar vill jag ju baka nya spännande recept jag har sett. Oj, oj, oj hur ska jag kunna välja. Men innan jag börjar baka tänkte jag tipsa er om några godsaker jag hittade i mitt arkiv.

Kardemummakryddad rabarberpaj med kokos

Jag som drömmer mer än vanligt om sol, värme och altanhäng längtar tills jag kan baka rabarberpajer med all vår rabarber. Vi brukar ha värsta rabarber-djungeln på tomten och den har faktiskt börja växa trots att det ligger snö kvar i landet. Jag förmodar att ni i södra Sverige redan kan plocka rabarber från ert land och baka en smarrig rabarberpaj till fikat.



Prinsessbakelser

Lite mer avancerat bak än paj och muffins men ändå enklare än man tror är att göra små prinsessbakelser att bjuda på. Visst är det gulligare att bjuda gästerna på varsin bakelse istället för att ställa fram en stor tårta?



Mintmockarutor

Mockarutor eller Kärleksmums är en riktig klassiker. De flesta barn (och vuxna gillar dessa rutor) och här har jag gjort dem lite godare genom att använda mintströssel istället för kokos. 



Silviakaka

En annan klassiker som alla älskar är Silviakaka och det här är bästa receptet, tycker jag. I många recept får man över äggvitor, men inte här. Här använder man upp hela äggen. Dessutom är det godaste receptet också.



Sega mjölkchokladsnitt

Småkakor har blivit en favorit för mig på äldre da'r, när jag var yngre ville jag mest bara äta mjuka kakor. I dessa kakor använder man Marabou mjölkchoklad med eller utan smak, i just dessa använde jag den med jordgubbssmak och det blev supergott. Kan tänka mig att det blir gott med t.ex. daimvarianten också.



Chipskakor med chokladkräm

Salta krispiga kakor med en len chokladkräm blev så mycket godare än vad jag hoppades på. Kul att använda chips som en bakingrediens. Det är det inte många som kan tro.



Kladdkaka med krispigt täcke

Kladdkakor är aldrig fel så självklart måste jag tipsa om en kladdkaka också. Det kan nog vara det godaste som finns. Dessutom kan man variera dem i det oändliga. Här tipsar jag om en god kladdkaka med krispigt täcke av Rice Cripies.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar