tisdag 1 maj 2018

Grillad flankstek

Flankstek var fjolårets stora grillfavorit och favoritskapet kvarstår även i år. Om ni inte har provat så måste ni göra det i sommar för det är så himla gott och snabbt går det att grilla också.


Grillad flankstek

flankstek
rub eller grillkrydda

Ta fram köttet och låt det ligga i rumstemperatur 20-30 min.
Klappa in kryddorna i köttet.
Grilla några minuter på varje sida.
Låt köttet vila några minuter.
Skär upp och servera till goda tillbehör.

Eftersom det är en ganska tunn köttbit man grillar så går det fort trots att man grillar den i hel bit. Se'n när den är färdiggrillad skivar men upp den och serverar.

Grillad flankstek tillsammans med grillade grönsaker, sallad och sötpotatis är en riktig drömtallrik
Så här hoppas jag att många tallrikar kommer se ut i sommar

Valborgsmässoafton brukar ofta innebära grillmiddag  men vi åt på restaurang i går och det var så himla skönt. Efter en heldag på jobbet då jag dessutom började före 7 så var det skönt att slippa fixa med maten. Vi var tre familjer som var i väg, barnen fick bowla lite innan vi åt och sedan tog vi efterrätten hemma. Lugnt o skönt och alla verkade nöjda.

Jag är väldigt nöjd att valborg är över och att det är ett helt år till nästa gång. Med två tonåringar och en orolig hönsmamma i familjen är såna här "festar-helger" jobbiga. Trots att barnen inte har gett mig skäl till oro så kan jag inte sova när jag vet att de är ute med kompisar halva natten. Jag kan med hjälp av mobilen se var de är och jag hör av dem hela kvällen via sms eller telefonsamtal men ändå kan jag inte somna förrän hela familjen är hemma.

Så det blev inte många timmars sömn för mig i natt och nu när jag slappnar av i soffan känner jag av sömnbristen. Synd att det inte är ledig dag i morgon, men tur att det bara är tre arbetsdagar kvar till helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar