fredag 11 maj 2018

Vaniljsockerkaka

Kärt barn har många namn! Precis så är det med den här kakan, men jag kallar den för vaniljsockerkaka för det är precis det som det är. En sockerkaka med mycket vaniljsmak. Så enkel att göra men blir nästan alltid wow-kommentarer när jag bjuder på den.

Jag hade tänkt ta ett kort och visa hur krämig och god den är invändigt, men vi har visst råttor i huset för det sa bara swish så var hela kakan uppäten. Det räckte inte ens att jag tog undan en bit och skrev en "Rör ej"-lapp, kakan var ändå slut när jag väl hade tid att fotografera.

Ni får baka en egen kaka så ni får chansen att se hur den ser ut invändigt.


Vaniljsockerkaka

Kaka
3 ägg
3 dl socker
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1 dl kokande vatten

Fyllning
125 g smör
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker

Kaka
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda mjöl och bakpulver. Rör ner i äggsmeten.
Häll över det kokande vattnet och rör till en slät smet.
Häll i smörad och bröad rund form.
Grädda i 175° i ca 40 min i nedre delen av ugnen.
Låt kakan kallna.
Fyllning
Smält smöret.
Tillsätt mjölken och vaniljsockret.
Låt sjuda 1-2 min.
Dela kakan på mitten och häll vaniljmjölken på bägge delarna och lägg sedan ihop delarna.
Pudra lite florsocker över så blir den lite piffigare.

Så himla god kaka och tydligen tyckte resten av familjen det också. När man har hällt fyllningen på de två halvorna och sedan sätter ihop delarna igen så klibbar de ihop och blir en kaka igen. Vet man inte hur det är gjort är nästan svårt att förstå hur man har fått det geggiga goda mitt in i kakan.


****************

Höll ju på att missa att det är fredag i dag, inte lätt att hålla rätt på vilken dag det är när man är ledig. Lördag hela veckan! Jag älskar verkligen den här veckan mitt i maj där jag har några dagar extra ledigt och kan samla energi efter en lång och mörk vinter och inför nedräkningen till skolavslutningar och semester.

Leif har åkt i väg och ska fixa med bildäcken som inte är helt ok och barnen sover så jag sitter här vid datorn med Nyhetsmorgon på Tv:n. Lugn start på dagen - precis som jag älskar. Jag ska alldeles strax duka fram frukost och fortsätta min lugna morgon med en massa te.

Ha en härlig fredag, jag tittar in med en fredagsdrink lite senare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar