onsdag 21 augusti 2013

Fusilligratäng med köttfärs och curry

God morgon! Är in en snabb sväng innan jag ska cykla till jobbet för i dag är det Leifs tur att vara hemma med förkylda Ida. Tyvärr börjar jag känna av min hals. Vill inte bli sjuk, vill inte bli sjuk.... Nu ska det ätas c-vitamin och vilas mycket för att det inte ska bryta ut. Har ni några bra tips på att hålla förkylningar borta?

Idag är det Isaks skolmatsfavorit på skolan. Oturligt nog så har han friluftsdag och missar Fusilligratängen. Men för att göra honom lite gladare fixade jag likadan gratäng hemma till middag igår, för när Isak gick i trean såg han till att få receptet av skolmåltidspersonalen. Smart, eller hur?
Fusilligratäng med köttfärs och curry
5 hg köttfärs
5 hg pasta, fussili
2 tsk curry
2 tsk spiskummin
1 tsk chilipeppar
2 tsk salt
2 tsk kalvfond
1 dl chilisås
2 dl grädde
4 dl mjölk
3+3 dl riven ost

Koka pastan ca 2 minuter kortare tid än paketets anvisningar. Spola pastan i kallt vatten.
Bryn curry och köttfärs. Tillsätt övriga kryddor, fond, chilisås, grädde och mjölk. Koka ihop ett kort tag.
Tillsätt 3 dl ost och låt den smälta ner men inte koka.
Blanda ihop pasta och köttfärsröra i en ugnsform.
Strö mer riven ost överst.
Grädda i 175 grader i ca 20 minuter. Servera med sallad.


Det är faktiskt en riktig god gratäng och den är enkel att göra eftersom man blandar ihop allt, istället för som i lasagne där man gör en köttfärssås och en vitsås. Förra gången jag gjorde gratängen så gjorde vi den nästan mjölkfri eftersom Isak då precis hade börjat prova mjölkprodukter i mat, men igår gjorde jag som i receptet.

Olivia som inte är så förtjust i köttfärs tycker också om den här rätten mycket tack vare all smält ost, både i och på gratängen. Som alltid när man gör pastagratäng blir det så mycket godare om man inte kokar pastan helt klar för då slipper man överkokt sladdrig pasta efter en tid i ugnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar