söndag 2 februari 2014

Club sandwich

Då var det söndag igen och helgen har gått alldeles för fort som vanligt. 

Ida o Leif är i slalombacken, premiär för säsongen. Hoppas det går bra för dem, men det verkar det göra för de skulle bara vara borta nån timme och nu har de varit bort över tre! Jag o Isak har rensat hans garderob och han har växt en del så det var mycket vi var tvungna att rensa ut. Det är så skönt när man har gjort dessa tråkiga men välbehövliga saker. Men nu har jag kommit igång så nu tror jag att jag ska ta mig an något annat rensar-projekt.

I fredags var det återigen dags för mig att luta mig tillbaka och se på när Olivia fixade en lyxmiddag åt oss. Och ännu en gång visade hon vad de har lärt sig på skolans hemkunskap. Jag kommer inte ihåg att vi fick göra så mycket gott på min tid, men det var ju evigheter sen vågar inte räkna hur många år sedan det var.


Club sandwich
kycklingfiléer
salt, peppar, paprikapulver
bacon
sallad
tomat
crème fraiche tomat o basilika
skivad fralla

Stek kycklingfiléerna (om de är stora kan du halvera dem först) i stekpanna så det får färg. 
Krydda med salt, peppar och paprikapulver.
Sätt dem sedan i en ugnsform och låt de bli klara i ugn i 200 grader.
Under tiden kycklingen är i ugnen steker du bacon. 
Vill du så går det bra att steka dem högst upp i ugnen ca 10 minuter samtidigt som kycklingen är där.
Låt baconet sedan rinna av på hushållspapper.

Skölj salladsbladen och lägg upp på fat.
Skölj och skiva tomaterna, lägg upp på fat.
När kycklingen är genomstekt tar du ut dem ur ugnen och skivar dem i fina sneda bitar.
Rosta brödskivorna i ugnen (inget smör behövs).
Dela dem sedan på diagonalen så att det blir trekanter.

Ställ fram allt och alla får göra sin egen Club Sandwich.
"Smöra" en brödskiva med mycket crème fraiche, 
lägg på salladsblad, tomatskivor, kycklingskivor, bacon och 
avsluta med ett till bröd "smörat" med crème fraiche.
Ät och njut!


Perfekt fredagsmysmat. Det här kommer vi äta fler gånger, så enkelt men ändå så gott. Vill man kan man göra klart alla sandwichs men jag tycker det är lite småmysigt att alla får plocka och göra sina egna. Självklart kan man välja en annan smak på crème fraichen, men jag tycker den här smaken är jättegod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar