söndag 4 mars 2018

Blomkålsgratäng lchf

I veckan när de övriga åt köpeshamburgare gjorde jag en mättande och god blomkålsgratäng som jag åt tillsammans med lite grönsaker. Yummi!


Blomkålsgratäng lchf

0,5 blomkålshuvud
1 ägg
1 dl grädde
0,5 dl crème fraiche
50 g philadelphiaost
riven ost

Dela blomkålen i buketter, koka dem nästan mjuka i saltat vatten.
Låt dem ånga av och lägg i en ugnsform.
Blanda ihop ägg, grädde, crème fraîche och philadelphiaost.
Häll blandningen över blomkålen.
Strö över riven ost.
Gratinera i 225 grader i ca 25 minuter så den får lite färg.

Oj så gott det här var. Tack vare att jag hade ägg i gratängen blev den lite extra mättande också, perfekt eftersom jag åt den som ensamrätt tillsammans med lite grönsaker. Vill man så kan man självklart servera den som tillbehör t.ex. till en bit kött.


Till veckan har barnen sportlov och jag skulle inte ha det minsta emot att ha långa lediga dagar jag också. Men i år blir det jobb istället för sportlov för mig. Men det verkar kunna bli en hyfsat lugn jobbvecka i alla fall. Peppar, peppar.... Till påsklovet däremot då tar jag ledigt hela veckan.

Sportlov betyder också att de flesta av barnens aktiviteter tar sportlov och de behöver inte skjutsas nånstans. Kvällarna kommer ju bli jättelånga om man inte har något man måste göra efter midda'n. Vad ska jag då hitta på med all gratis-tid 😀

Nu ska jag i alla fall förbereda morgondagen genom att ta fram kläderna jag ska ha, steka mina frukostägg (äter frukost 9.30 på jobbet) och göra matlådan. Se'n blir det nog soffan restan av kvällen.

Hoppas att ni också njuter av söndagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar