måndag 17 juni 2013

Gravad lax till midsommar

Nu är midsommarveckan här och på midsommar måste man ha gravad lax, eller hur. Gravad lax är bland det godaste jag vet och är ett måste till midsommar, jul, påsk och lite då och då däremellan också.


Den traditionella gravning med vitpeppar och dill var den enda jag gjorde tidigare. Men på senare år har jag provat andra kryddningar. Min absoluta favoritgravning är den med grönpeppar som blir lite småstark. Vill man ha en mildare smak så passar det att citrusgrava laxen, det blir fräscht och gott. Tycker man om whisky så måste man prova att rosépeppar- och whiskygrava laxen som då blir väldigt vacker med alla röda prickar från rosépepparn.

Fryser ni lax som ska gravas för att ta död på parasiter? Enligt Livsmedelverket behöver odlad lax inte frysas eftersom risken att den fisk innehåller parasiter är ytterst liten. Men jag fryser alltid lax innan jag gravar den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar