onsdag 21 juni 2017

Marängtårta med chokladkräm och jordgubbar

På Isaks examensfest i fredags gjorde jag den här äggfria tårtan som blev supergod, så Ida har redan önskat sig den till sitt kalas.


Marängtårta med chokladkräm och jordgubbar

2 färdiga marängbottnar (1 paket)
150 g mjölkchoklad
1+3 dl vispgrädde
0,5+0,5 liter jordgubbar

Chokladkräm
Hacka chokladen fint och lägg i en bunke. 
Koka upp 1 dl grädde och häll över chokladen, låt stå ca 5 minuter.
Vispa eller mixa chokladkrämen slät. 
Låt stå kallt i 3-4 timmar.
Jordgubbsgrädde och montering
Vispa resten av grädden lätt. Blanda försiktigt ner delade jordgubbar i grädden.
Bred ut chokladkrämen i ett jämnt lager på ena marängbottnen. 
Fördela drygt hälften av jordgubbsgrädden på chokladkrämen. 
Lägg på den andra marängbottnen och fördela resten av jordgubbsgrädden ovanpå.
Toppa tårtan med jordgubbar.

Jag kom på försent att jag borde ha använt Marabou Jordgubb, en specialutgåva för sommaren, det hade nog blivit jättegott. Måste nog göra den här tårtan en gång till snart bara för att få prova.

Det är så himla enkelt o bra att köpta marängbottnar som oftast är äggfria och helt ok för Isak att äta. Många andra tårtbottnar innehåller ju ägg och då vill inte Isak äta för att han är rädd att han ska bli allergisk.

*********************

Snart är den midsommar! Längtar till ännu en långhelg med fester inbokade. Det bästa som finns är ju att äta o dricka gott och vara lite extra ledigt. Har ni planerat färdigt? Det har inte vi! Vi vet att vi ska ha knytis, men ska vi ha grill-knytis eller småplocks-knytis. Det lär bestämmas i dag - hoppas jag. Jag har fått en beställning på jordgubbstårta så det ska jag i alla fall göra, det är redan bestämt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar